Att tänka på före och under kundbesöket

Man bör noga tänka igenom hur man ska agera vid personlig försäljning.
Några exemplet att tänka på, följer nedan:

  • Lyssna på kunden, dvs ”två öron och en mun” är grundläggande inom personlig försäljning
  • Vara dig själv
  • Tänka avslut
  • När ska man boka kundbesök? Ha en telefondag/tid per vecka.
  • Dra ut information om kunden/ företaget innan och läs på.
  • Vilket mål ska jag ha med kundbesöket? Första kundbesök och reka eller få en order?
  • Vilket material behöver jag med mig hem?
  • Var gärna där ca 10 minuter innan och reka i receptionen och ev prata med receptionisten.
  • Kort men kärnfull
  • Tala inte illa om konkurrenterna utan referera om dessa som kollegor vid personlig försäljning
  • Var ödmjuk
  • Återkom ALLTID med vad du lovat
  • Stäng av ljudet på din mobiltelefon